Is zwaard van Damocles afgewend????
De heer Romijn is blij met dit behaalde akkoord, verteld hij in het Melkvee Magazine.
Na veel heen en weer gepraat met bijna alle landbouwvertegenwoordigers, Rabobank en de Zuivel is het een pakket welke vol aan namens zit, aan de tweede kamer en de sector gepresenteerd.
Naar Brussel met van Dam is nog de volgende stap en dan hopen dat de derogatie veilig gesteld kan worden.
Ik mis in dit gehele verhaal onder andere de grondgebondenheid van de sector waarover reeds bestaande afspraken via AmvB wet zijn vastgelegd.
In de vrijstelling in het pakket maatregels spreekt men van minder melk en dus minder koeien en dat terwijl de zuivelfabrieken op meer melk hebben ingezet. De zuivelfabrieken moeten de reeds gedane investeringen in de zuivelfabriek terug verdienen, hebben op meer melk gerekend, moeten wel hun vaste lasten doorberekenen.
De veehouder is nog altijd de sluitpost, wat zal dat voor een melkprijs opleveren??
Ook de NZO wil via AAV( algemeen verbindend verklaring) haar kosten aan de sector/veehouder door berekenen.
Waarom moeten de extensieve bedrijven en de biologische bedrijven boeten voor de intensieve bedrijven, de extensieve en biologische bedrijven hebben het fosfaat overschot niet veroorzaakt?
Het milieu en de consument graag willen geen mega bedrijven, zeker niet als die bedrijven daar de grond niet voor hebben.
In de meeste EU landen heeft men GVE ( groot vee eenheden) per ha en is al die regelgeving niet aan de orde. In Nederland zie je door de bomen het bos niet meer en er zullen nu weer nieuwe regels bij komen, totaal niet transparant, voor niemand niet.
In 2018 moeten we weer aan nieuwe regels voldoen i.v.m. de nieuwe derogatie.
Is het niet verstandig om nu gelijk door de zure appel heen te bijten en alle bestaande regels laten vervallen en uitgaande van behoud derogatie een GVE per ha vast te stellen??
Jean Claude Juncker
Op dinsdag 15 november hebben afgevaardigden van de EMB, waaronder DDB voorzitter Sieta van Keimpema, een gesprek gehad met de voorzitter van de Europese Commissie, Jean Claude Jüncker, over de problemen in de melkveehouderij in Europa. Dit gesprek vond plaats in kleine kring voorafgaande aan een burgerbevraging in Sankt Vith in Belgie.
Fosfaattop of flop?
Eensgezindheid in de sector om voor de melkveehouders zo snel mogelijk te komen tot de garantie van een nieuwe derogatie, was de doelstelling van DDB voorzitter Sieta van Keimpema toen zij op een symposium te Joure, 22 september jl. alle vertegenwoordigers van de sector opriep om “bij elkaar te gaan zitten, zichzelf op te sluiten in een hok en er pas uit te komen als we een eensgezind plan hebben over hoe de derogatie te behouden”. Met één stem zou de sector daarna staatssecretaris Van Dam kunnen overtuigen hoe de derogatie veiliggesteld zou moeten worden.
Dat LTO deze eensgezindheid niet nastreeft en verdeeldheid in de sector lijkt te willen benadrukken blijkt uit het feit dat LTO de op een na grootste belangenbehartiger voor de melkveehouders, de DDB, niet uitgenodigd heeft voor de zogenoemde “fosfaattop” die maandagavond 14 november plaats zal vinden.
Een gemiste kans op meerdere terreinen vindt de DDB: door de DDB uit te sluiten ontneemt de vergadering zich de nodige verdieping in de problematiek die alleen bereikt kan worden door een probleem van vele kanten te belichten. Deze verdieping in de discussie is zeer noodzakelijk nu de vergadering in grote mate zal worden bepaald door de input van partijen die al jaren niet tot een oplossing hebben kunnen komen. Het waren immers LTO en NZO die een aantal jaren geleden staatssecretaris Dijksma overtuigden van hun slagvaardigheid om te voorkomen dat het fosfaatplafond zou worden overschreden. Een hopeloos mislukte missie.
Nu de zwarte Piet toespelen aan Brussel, als zou het Nitraatcomité hoofdschuldige zijn bij het blokkeren van een oplossing is onwaar en onwaardig: het was de Nederlandse overheid die het fosfaatplafond heeft aangedragen met als referentie 2002 om aan de Nitraatrichtlijn te voldoen en het was aan de Nederlandse overheid om dit beleid te borgen met maatregelen en controles.
Zowel de Nederlandse overheid als NZO en LTO hebben met hun laakbaar optreden en hun lobby voor afschaffing van de melkquotering en het stimuleren van de groei van de Nederlandse melkproductie de huidige problemen én de financiële schade die eruit voort vloeit, veroorzaakt.
De input die de DDB had kunnen leveren aan de discussie, bevat onder andere de achtergrondinformatie die de DDB heeft opgedaan in twee gesprekken met het Nitraatcomité in respectievelijk september 2015 en maart 2016. Tevens heeft de DDB met haar visie over de ontwikkelingen van de zuivelmarkt na afschaffing van de melkquotering en de risico’s voor Nederland bij het overschrijden van het fosfaatplafond, de situatie in de zuivelsector vroegtijdig en juist geïnterpreteerd.
Het was tevens de DDB die als eerste met een uitvoerbaar plan is gekomen voor de besteding van de 23 miljoen euro uit Brussel, om de fosfaatproductie via een melkveereductieplan (slacht- of exportpremie) in een kort tijdsbestek te kunnen verminderen.
Terwijl de DDB na het eerste hulppakket uit Brussel al aandrong op een opkoopregeling voor de melkveehouderij om zo weer onder het fosfaatplafond te komen. Daar door kon ook de generieke korting voor melkveehouders die niet gegroeid zijn worden beperkt of zelfs voorkomen. Ook de oproep om via een noodwet een standstill te bewerkstelligen, is een constructieve bijdrage van de DDB aan de discussie geweest – vooral gezien het feit dat dit wel degelijk uitvoerbaar is via het juridisch kader (Interimwet beperking varkens- en pluimveehouderijen in 1983/1984).
Omdat er bij de DDB als tweede belangenbehartiger voor melkveehouders geen sprake is van gebrek aan representativiteit of gebrek aan visie en kennis van de problematiek om aan het overleg deel te nemen, blijft slechts de conclusie over dat LTO op grond van persoonlijke gronden deelname van de DDB in de weg staat. Het is juist deze emotioneel, instabiele onvolwassenheid waar de sector nu niet op zit te wachten. Een zakelijke opstelling, waarbij alle representatieve vertegenwoordigers van de melkveehouderij in het overleg betrokken worden, is een vereiste! Eendracht maakt macht.
Het beperken van de economische schade voor de melkveehouders, indien de Nederlandse melkveehouderij niet snel de fosfaatproductie weet te verlagen en met aanvaardbare voorstellen komt bij het Nitraatcomité om een volgende derogatie veilig te stellen, behoort leidend te zijn.
LTO kiest helaas voor haar eigen dubieuze agenda waarmee ze de sector opnieuw en onnodig slecht vertegenwoordigd.
De DDB heeft zich in haar tienjarig bestaan altijd opengesteld voor het overleg, ook met niet gelijkgestemden, en heeft in die overleggen altijd blijk gegeven van een constructieve en oplossingsgerichte opstelling en input.
De DDB zet haar belangenbehartiging voor haar leden onverminderd voort: de voorzitter van de DDB zal aanstaande dinsdag 15 november in een gesprek met Jean Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, onder andere nalatigheid van overheden jegens hun burgers (en in dit geval boeren) aan de orde stellen. En ook aangaande het behoud van derogatie staat het nodige op de agenda.
NMV en DDB samen op de bres voor derogatie
De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) en Dutch Dairymen Board (DDB) hebben naar aanleiding van het uitstel van het fosfaatrechtenstelsel een gezamenlijk maatregelenpakket gepresenteerd aan staatssecretaris van Dam dat als doel heeft om voor 1 april nabij of onder het fosfaatproductieplafond te komen!
Beide belangenorganisaties maken zich grote zorgen over het mogelijke verlies van derogatie in 2018. Derogatie is een verruiming van de mestregels: omdat de Nederlandse boeren meer opbrengst van hun grond halen, mogen ze meer bemesten. Het verlies van derogatie zal niet alleen een grote druk geven op de mestmarkt, maar zal ook negatief uitpakken voor het milieu. Zonder derogatie vervalt de verplichting om 80% grasland te houden. Het zal leiden tot meer bouwland en meer kunstmestgebruik. In beide gevallen leidt dit tot meer uitspoeling van nitraat naar het grondwater. Daarnaast is de verwachting dat weidegang minder aantrekkelijk wordt voor de boeren.
NMV en DDB pleiten voor een Noodwet, in deze Noodwet wordt per direct een standstill ingesteld voor de veehouderijsectoren die gebonden zijn aan het fosfaatplafond. Daarnaast wordt in de Noodwet een doel voor veereductie opgenomen.
Aanvullend op de Noodwet is een Stoppersregeling noodzakelijk. Veel ondernemers hebben gewacht tot de invoering van de fosfaatrechten om hun onderneming te beëindigen. Dit met het oog op de fosfaatrechten die zij dan ten gelde konden maken. Nu de invoering van het stelsel is uitgesteld, blijven deze ondernemers veelal doorgaan met hun bedrijf tot de fosfaatrechten wel worden ingevoerd. De inzet van een Stoppersregeling kan deze ondernemers ertoe overhalen om toch eerder te stoppen. Dit heeft als voordeel dat er direct minder melk op de markt komt en de veestapel wordt verkleind.
Naast de invoering van een Noodwet en een Stoppersregeling zal er ook een instrument moeten zijn dat de reductie van vee en melk stimuleert. De subsidie van € 22.9 miljoen vanuit de Europese Unie is hiervoor bedoeld. DDB en NMV hebben de staatssecretaris gevraagd om dit bedrag te verdubbelen, zoals ook verschillende andere EU-lidstaten hebben gedaan.
Staatssecretaris van Dam heeft weinig tijd om beslissingen te nemen: vanaf 1 april starten de onderhandelingen over derogatie. Dan zullen er duidelijke vorderingen gemaakt moeten zijn inzake het terugbrengen van de hoeveelheid fosfaat en anders is de kans groot dat de derogatie in 2018 niet wordt verleend. Voor de sector is het vijf voor twaalf: We moeten samen op de bres voor derogatie!
Kom naar Amsterdam!
Manifestatie voor duurzame en eerlijke handel, tegen TTIP
De Nederlandse regering staat op het punt allerlei foute handelsverdragen te tekenen. TTIP, CETA en TiSA zetten onze toekomst op het spel. De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) is tegen de invoering van TTIP en andere handelsverdragen. Daarom heeft de NMV zich aangesloten bij een brede coalitie van boeren- en andere organisaties. Deze beweging kiest voor een duurzame economie, echte banen en veilig voedsel, boven de belangen van grote bedrijven.
Op zaterdag 22 oktober is een grote Manifestatie tegen TTIP en andere handelsverdragen in Amsterdam. De NMV roept haar leden op naar het Museumplein in Amsterdam te komen!
Ook zijn er boeren die met trekkers de stad in rijden. Deze trekkers worden op een vrachtwagen naar Amsterdam ge bracht. De trekkers moeten uiterlijk 11.00 uur op de afgesproken plaats op de Zuidas zijn en rijden daar vandaan de stad in naar het Museumplein. Wilt u ook met uw trekker meedoen? Neem dan contact op met Niels Leerink via info@nmv.nu of n.leerink@nmv.nu
Kom naar Amsterdam, want NU kunnen we deze foute handelsverdragen nog stoppen. We moeten ons NU laten horen voor een duurzame en eerlijke economie. Vorige week heeft het parlement in Wallonië tegen CETA gestemd; het kan dus!
Kies ook voor de belangen van mens, dier en milieu boven die van grote bedrijven en kom op 22 oktober naar Amsterdam.
Kijk voor meer informatie op: www.ttipalarm.nl
Nederlandse Melkveehouders Vakbond
info@nmv.nu
www.nmv.nu
@nmvnieuws