Home › Forums › Bedrijf in het buitenland › Boeren in Duitsland
This topic contains 157 replies, has 19 voices, and was last updated by Anonymous 4 years, 2 months ago.
-
AuthorPosts
-
January 7, 2010 at 4:26 pm #16032January 7, 2010 at 8:28 pm #15929
“Wij hebben een melkveebedrijf in Ost-Friesland (het België onder de Duitsers, daar worden ook zoveel grapjes over gemaakt!!) bij Aurich in de buurt. Dat is ook maar ongeveer 60 km over de grens, maar wel erg Duits natuurlijk. Inmiddels alweer 4,5 jaar.
Hoe zit het bij jullie meelmuisje met (voor)oordelen???
Hadden jullie ook veel gehoord over de Duitsers?? En waren dat dan oordelen, of echte vooroordelen???Lydia”
January 10, 2010 at 4:04 pm #15930“Iedereen vroeg of we knetter waren geworden, tsja..
Veel klopt wel hoor, zoals de humor. Ik merk dat ik door mijn "openheid" toch wel beginnende vriendschappen ben verloren. Vaak heeft dat ook te maken met dat woorden die men zowel in het nederlands als in het duits kent verschillende betekenissen heeft.
Ik heb bijv. een boer gezegd dat hij er "Stur" uitziet, (Stoere Boer) die man kijkt me nog steeds niet aan, ondanks dat ik hem diverse keren heb uitgelegd dat Stur (spreek je uit als Stoer) in Nederland een totaal andere betekenis heeft.
Een boerin van een dorp verderop wil, sinds ik haar vol bewondering het compliment heb gemaakt dat ze de mouwen opstroopt en "mannenzaken" doet, niets meer met me te maken hebben. Ik had dat compliment gemaakt waar andere boeren bijstonden en deze duitsjes hebben het "vertaald" in dat ik haar in het bijzijn van haar man en zijn vrienden heb gezegd dat zij de broek aanheeft. Man stond voor paal voor zijn vrienden, zei ze.
Ik weet wel dat waar ik zit de duitsers meer op Walen/Fransen lijken. Aan de andere kant van de Rijn zijn de duitsers Pünktlich, hier niet. Maar ja, wat wil je, kijk hoe groot Duitsland is en hoeveel verscheidenheid er al in een land als Nederland te vinden is!!!
“
January 10, 2010 at 7:59 pm #15931“Wij zijn afgelopen week bij mijn zoon en schoondochter in Duitsland geweest.
Zoon werd 30 jaar en dan hebben ze weer een feestje.
De mensen uit het dorp waar zij wonen zijn vriendelijk en behulpzaam en onze zoon en zijn vrouw hebben al veel vrienden gemaakt.Daar waar zij wonen, wonen ook meer nederlanders.
Natuurlijk is er weleens iets dat je denkt dat zou ik anders doen maar dat is hier ook zo.”January 12, 2010 at 4:36 pm #15932“
Nou ja, de Duitse pünktlichkeit is wel iets waar wij ook heel erg van opgekeken hebben. Er wordt verteld dat je overal en altijd op tijd, of liever ruim van te voren moet zijn. Misschien dat dat voor heel Duitsland, behalve onze omgeving geldt, want overal waar wij op tijd aankomen, moeten we zeer lang wachten, en als we belangrijk bezoek verwachten is het ook de vraag hoeveel later ze komen.
Maar goed, daarmee is te leven als je het een keer weet.
Verder is het hier prima, goede buren, veel vrienden en kennissen opgedaan in 4 jaar. Het karakter van de mensen hier is ook eigenlijk wel hetzelfde als bij ons vroeger in Friesland. We werden met open armen ontvangen, en als je dan zelf ook meedoet (ingaan op uitnodigingen enzo) dan kom je er goed tussen!“
January 26, 2010 at 9:19 am #15933Ik schrijf af en toe een blog . Naar aanleiding van de vraag hoe wij in de Eifel terecht zijn gekomen heb ik het hele verhaal op papier gezet.
January 26, 2010 at 7:58 pm #15934“Die bloggen zijn leuk om te lezen, een paar weken geleden las ik die van "kuilhoopgletschers" die wat je ook geschreven hebt, dat is echt niet meer normaal met der Herr Burgemeister, weet je er al meer van?”
January 26, 2010 at 9:18 pm #15935“Nee, ze waren er vandaag nog mee bezig. De putten in ons land verbinden de niet meer in gebruik zijnde waterleiding van waar, iets verder in het dorp, ooit een Watertoren stond naar het dorp verderop.
"Men" denkt nu aan een niet meer in gebruik zijnde, lekkende waterleiding naar de ondergrondse bunker verderop in ons land. Die is afgelopen jaar tijdens het ploegen verder ingestort. Het blijkt dat de Fransen die in ’48 hebben opgeblazen maar waarschijnlijk niet goed genoeg, er was nog een lege ruimte die het heeft begeven toen de trekker er overheen reed. Niet aan te denken wat had kunnen gebeuren. De vader van de vorige eigenaar heeft gewoon wat aarde over de kuil gegooid die overgebleven was na het opblazen van de ondergrondse bunker. Ons is niet verteld dat op die plek een bunker is. Wat niet weet wat niet deert zullen ze wel hebben gedacht. Omdat bij ons dorp een enorme slag (Slag bei Losheim, Ardennenoffensief) heeft plaatsgevonden zijn bijna alle huizen platgebombardeerd. De mensen hebben na de oorlog een tijd in de bunkers geleefd. Dat kan je nu nog zien, ze hebben "behangetjes" op de muren geschilderd.
[img]http://7grad.org/Exkursionen/Westwall/Dahlem/Kronenburg/Regelbau_23_Westwall_in_Dahlem_Kronenburg_021.JPG[/img]Dwars door onze weilanden loopt de Westwall, Drakentanden worden die enorme blokken genoemd.
[img]http://www.ehricke.de/westwall_pzsperren10_800.jpg[/img]
De mensen hier zijn door de SS die hier gelegerd lag als potentiële verraders beschouwd, familie woont natuurlijk ook over de grens 2 km verder, in België. Boeren moesten vee en paarden afstaan. Toen de Engelsen kwamen probeerden de boeren te vluchten met het overgebleven vee maar dat mocht niet baten. Ik was laatst op het kerkhofje hier en heb het oorlogsmonument bekeken. Je ziet dan namen en geboortejaren tussen 1936-1939. Dat groepje kinderen, waaronder meerdere uit een gezin, door engelsen doodgeschoten toen ze door de weilanden van school naar huis liepen, 1944. Wat een drama. Andere kinderen zijn door de SS ingezet als pakpaarden tijdens het offensief. Ouderen willen er niet echt over praten, maar een buurman vertelt af en toe wel eens wat. Je haren staan dan recht overeind!
“January 27, 2010 at 11:35 pm #15936Ik bel drie uur geleden een Nederlandse boer die deze maand een boerderij een kilometertje of 30 verder heeft gekocht en zeg mijn naam.
Hij: Héé hallo wat leuk om je te spreken!
Ik: Ehh? Maar je kent me helemaal niet!!!
Hij: Jawel hoor! Mijn vader in NL en ik volgen trouw je blogs! We wachten elke keer op de nieuwe en dan waarschuwt mijn vader me. Hij vind je blogs zo leuk persoonlijk en uit het leven gegrepen!
Ik wist niet wat te zeggen. Maar goed dat ze aan de andere kant van de lijn niet kunnen zien hoe ik kan blozen…
January 31, 2010 at 9:56 pm #15938“meelmuisje war kanik jouw blogs vinden op den computer . Ik ben ontzeetttteendd benieuwd, lees graag stukkiesvan anderen .
De reactie van de man iaan de telefoon is heeel herkenbaar. Ik schrijf af en toe voor het loonwerkersblad, en ik krijg ook wel soortgelijke reacties van vertegenwoordigers en Joost mag weten wat voor mensen nog meer (je staaat versteld wie het allemaal leest ) Maar dat geeft de burger wel moed he ?????
“ -
AuthorPosts
You must be logged in to reply to this topic.