Home › Forums › Bedrijf in het buitenland › Boeren in Frankrijk
This topic contains 53 replies, has 17 voices, and was last updated by Boerin 4 years ago.
-
AuthorPosts
-
January 7, 2010 at 4:23 pm #16148January 7, 2010 at 7:56 pm #16150
“Ho ho ho! Geen moeilijke termen als ik alleen thuis ben! Ik weet daar niets van.
Maar wij hebben zoogkoeien in de Cote d’Or. En volgens mij weinig regeltjes qua mestdingen enzo. Ja, die taal….. veel Fransozen zijn erg lief hoor maar vergeten af en toe rustig te praten….. en anderen weigeren je voor vol aan te zien als je blond bent, vrouw en dan ook nog eens buitenlands!
Je hebt een goeie VSF, ga ik eens over nadenken!”
January 7, 2010 at 9:03 pm #16151“Hallo maaike,
hoe wordt er in Frankrijk gedacht over vrouwen/boerinnen en vrouwen van boeren??
mag je aan tafel met mannen zitten, mag je je mening zeggen?? Heb je iets over het bedrijf te vertellen??
Lydia”
January 8, 2010 at 4:27 pm #16152“Hoi Lydia,
Ik weet niet echt hoe er gedacht wordt over de vrouwen van boeren. Voor zover ik het kan zien zijn het stuk voor stuk stoere vrouwen die, net zoals Rinus op het filmpje al aangaf, 1e stuurman zijn naast de boer. Nog wel traditioneel in de zin van dat zij "de vrouwendingen" bestieren, maar als ik kijk naar de buurvrouw (maar ook naar mijn Nederlandse schoonmoeder) is dat niet alleen maar aan de keukentafel zitten maar is dat het jongvee, de moestuin, de kippen (inclusief slachten), de konijnen (inclusief slachten) etc etc etc.
Mijn vriend is Nederlands dus ik leef niet echt midden tussen de Fransozen (je blijft toch altijd wat de vreemde eend in de bijt). En ja, natuurlijk zit ik bij de gesprekken! Haha, het zou eens anders wezen! Wat de andere mannen er ook van zouden denken: Ik leef en werk net zo hard mee op de boerderij dus ik mag ook meebeslissen over een nieuwe tractor en of we grond erbij kopen.
Natuurlijk weegt de stem van vriendlief veel zwaarder maar dat komt vooral omdat hij er meer verstand van heeft.Maar over de Franse boerinnen: kort gezegd denk ik dat het iets traditioneler is, maar aan de andere kant: er zijn genoeg vrouwen van, die buiten de deur werken en er is hier vlakbij ook een "Agnes" (BZV)
Maar ik zal mijn vriend eens vragen hoe hij het ervaart.”
January 14, 2010 at 3:19 pm #16153“Hier worden de vrouwen een beetje over het hoofd gezien. Taak van de (Duitse) vrouwen: melken, eten koken, koffie/thee zetten en je nergens mee bemoeien. Ik word als bemoeial gezien wanneer ik er met kop en oren bij zit als het gaat om hoe eventuele nieuwe stallen eruit kunnen zien, welke stieren we in kunnen zetten, welke brok er genomen wordt enz. enz. enz.
Ik weet nog wel dat een Duitse vriendin vertelde dat ze aan tafel zat met haar man en een paar buurmannen, dat er over een belangrijk onderwerp gesproken werd. Zij wilde haar zegje doen, de buurman praatte er gewoon overheen. Zij heeft hem toen kort en krachtig verteld dat als hij niet naar haar verhaal kon luisteren, hij meteen door het gat van de deur naar buiten kon stappen. Hij heeft 2 maanden niet met haar gesproken, maar inmiddels heeft hij haar als boerin aanvaardt.Ach, ik heb niets te klagen, mijn man weet wel wat hij aan mij en mijn ideeen heeft. Niet dat ik een heks ben die alleen maar mijn ideeen wil zien, maar ik mag graag alle kanten belicht hebben, in plaats van alleen de voorkant. En ik ben van mening dat je overal van leert, hoe meer je ziet en hoort, hoe meer je er van opsteekt.
Lydia”
January 14, 2010 at 3:27 pm #16154“Precies Lydia! En wat het voordeel is van luisteren naar de mening van je vrouw: je kan er zomaar wat van opsteken!
Niet gemeen bedoeld hoor, maar zo gaan de discussie bij ons thuis: mijn vriend weet meer maar loopt daardoor (natuurlijk) ook een beetje de kans om bedrijfsblind te worden. Dus hij hoort graag mijn mening (en ik vind het dan weer cool dat hij daar ook echt wat mee doet)Oh, en VanSoestFarm: ik ben het niet met je eens. Leuk geprobeerd om een andere draai aan het verhaal te geven maar ik denk echt dat je met alleen je handje ophouden vergeet dat je een markt bedient (de consument) en dat je als allereerste moet bekijken of je op hun wensen kan inspelen.
Plus dat het toch echt wel een beetje raar is om nog steeds in franse francen te rekenen……..Wel met je eens dat de boer betaald mag worden voor landschapsonderhoud. Stond toch ook in de lange termijndoelstellingen van de minister? (Ten minste in september 2008 sprak ze daarover)”
January 19, 2010 at 12:59 pm #16156“Een reaktie op Maaike,
Wij boeren nu bijna 12 jaar in de Calvados, in Frankrijk, waar de D-Day stranden zich bevinden, en ik kan me voorstellen dat het voor Maaike nog niet zo gemakkelijk is om de gang van zaken hier in Frankrijk te plaatsen ten opzichte van Nederland of andere Europese landen. Dit geldt deels ook nog voor mij, want ieder land heeft ook weer zijn eigenheden, die deels in de cultuur zijn vastgelegd. Maar als ik lees dat Maaike niet het idee heeft dat ze last heeft van de mest wetgeving, zou dit het idee kunnen wekken, dat dit in Frankrijk niet aan de orde is, of minder dan in Nederland. Dit is absoluut niet zo, de Europese regelgeving is voor iedereen gelijk, alleen krijg je natuurlijk een verschil, zoals bij ons, in NL molken wij 500.000 liter melk per jaar op 42ha, en hier op 155ha, waarbij een deel in gebruik is als akkerbouw; dus pakt de regelgeving voor jou persoonlijk heel anders uit, maar hij is hetzelfde voor ieder EU land. En dan heb je er inderdaad minder last van, maar wij hebben ook nieuwe stallen moeten bouwen en een enorme mestopslag om de wintermaanden te overbruggen etc. En zoals nu met de lage melkprijs, zit ook iedereen te zweten, om de laatste rekeningen van vorig jaar te betalen. En dan moet je niet denken, dat de Fransman zijn "handje op kan houden", een buitenlander kan dat misschien denken, als hij hoort van de Sarkozy-regeling. Een lening om de tekorten aan te vullen, maar waar wil je die lening van terugbetalen, als de prijs in detoekomst niet omhoog gaat? Als je dit vergelijkt met NL, dan is het in NL zo dat je , je afgeloste bedrag van vorig jaar er weer bij op kunt nemen, om rond te komen, dus dan los je een jaar niet af op je lening, dit is hier nooit mogelijk, je aflossing gaat gewoon door, en iet zoals in NL tegenwoordig, soms over 30 maar ook soms over 50 jaar, zoals wij al hebben begrepen, maar hier over 15 of 20 jaar!! Dus vandaar dat Sarkozy dit heeft bedacht, in principe komt het op hetzelfde neer, maar dan moet de prijs wel beter worden om de lening terug te kunnen betalen.
Verder kan 1 op 24 boeren maar in aanmerking komen voor deze lening, veel vrouwen hebben een volledige baan buiten de deur, en die komen dus ook niet in aanmerking! en zo zijn er nog een aantal regels, zoals de zwakken die al enkele moeilijke jaren hebben gehad, en nog niet klaar zijn met het mestklaar zijn van hun bedrijven, en dat zijn er heel veel!!!!!!! Het platteland blijft bevolkt? ik vraag het me af, ik weet hier dat heel veel kleinere bedrijven het NIET redden.
Dit is even mijn eerste reaktie.
Tot later.
“January 19, 2010 at 1:12 pm #16157“sorry, een type fout, de laatste regel moet zijn, dat heel veel kleinere bedrijven het NIET redden!!!!!
Petronella
“January 19, 2010 at 2:07 pm #16158“Kleine tip Petronella, je kunt je eigen berichtje weer wijzigen hoor.
Rechtsonder staat; wijzig.“
January 19, 2010 at 2:18 pm #16159“Hallo Lintelose,bedankt, moet nog even uitvinden hoe de site werkt! Hoe krijg je trouwens een foto op je profiel? Het is me inmiddels gelukt! Even verkleinen!
“ -
AuthorPosts
You must be logged in to reply to this topic.