Home › Forums › Vrouwelijke ambities › Eigen loopbaan
This topic contains 0 replies, has 1 voice, and was last updated by Lida 5 years, 4 months ago.
-
AuthorPosts
-
November 30, 2009 at 3:21 pm #12867November 30, 2009 at 7:39 pm #12868
“Als ik jouw verhaal lees, heb ik geen reden tot klagen. Toch stond ik vandaag de melkkamer schoon te maken en vroeg me af of ik niet mijn tijd beter kan besteden. Echt, het is nuttig werk en moet gedaan worden en ik bedoel het ook niet naar naar alle schoonmaaksters in de wereld, maar ik heb toch wel meer in mijn mars dan poetsen. Heb jij dat gevoel ook niet af en toe? Of heb je niet een baan opgegeven om met je boer mee te gaan?”
November 30, 2009 at 8:19 pm #12869“ja, ik weet precies wat je bedoelt! Maar toch… ik heb al die jaren bij het hoofdkantoor van een bank gewerkt, 4000 mensen in een gebouw waar geen raam openkon. Sick Building Syndrome? ja. Elke keer weer iedereen ziek door die airco. Ik was blij als ik tegen half 6 het gebouw kon verlaten, eindelijk weer in de buitenlucht. Gelukkig de stad uit. Heel toevallig heb ik met een paar duitse boerinnen gepraat vanmiddag (ook met kleine kinderen en, naast de boerderij, net als ik geen werk) die zich afvroegen is dit nu alles? Ik wil zodra het hier beter loopt een deeltijdbaan zoeken, al is het alleen maar om er even uit te zijn en contact te hebben met andere mensen.”
December 4, 2009 at 2:39 pm #12870“Ik ben ook gestopt met werken toen onze kinderen werden geboren om de voortgang van onze melkveehouderij voorop te stellen. Daar heb ik de afgelopen 10 jaar helemaal achter gestaan, maar ik heb het ‘niet werken’ al die tijd wel als een fase van mijn leven gezien die een keer ten einde komt. En dat einde is nu! Ik ben helemaal klaar met het thuis zijn! Om mijzelf te ontwikkelen heb ik in deeltijd Bedrijfskunde en Agribusiness gestudeerd in Dronten, ik mag mijzelf inmiddels alweer een jaar Ing. noemen en nu ga ik een baan zoeken. Het komt helemaal goed met mij (en ons bedrijf, en het gezin, met iedereen dus)!”
December 4, 2009 at 8:06 pm #12871“Enorm leuk om te horen dat je weer aan de slag wil. Zal wel een overgang worden. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen!
Zelf vind ik het heerlijk om de combi te hebben tussen buitenshuis en op de boerderij. Tijdens mijn zwangerschapsverlof vond ik het heerlijk om thuis te zijn (was ook nog eens tijdens de zomer), maar na vier maanden wilde ik weer graag naar kantoor. Heerlijk dat contact met collega’s. Je hebt dan ook wat anders te bepraten met je man als je elkaar niet de hele dag ziet.”
December 6, 2009 at 12:12 pm #12873“Ik heb vaak afgewogen hoe het zou zijn buiten de deur te werken, maar ook bij ons ligt dit moeilijk; ten eerste zitten we in Frankrijk, hetzelfde verhaal als meelmuisje een beetje, ten tweede werk ik mee op het bedrijf en wordt het dan wel behoorlijk drukker voor mijn boer, daarbij komt ook nog eens dat je er financieel alleen maar achteruit op gaat volgens de boekhouder, boekhoudtechnisch gezien, met sociale lasten en hulp om mijn werk te vervangen al is het gedeeltelijk, kan het echt niet uit!!!
Daardoor mis je wel een beetje je eigen identiteit heb ik soms het gevoel, tegelijkertijd voel ik me niet minder, want dit bedrijf hebben we samen gestart, beiden evenveel eigenaar en baas, maar evengoed was het vooral zijn vak, waaraan ik me heb aangepast. Voor de kinderen is het ideaal zo, voor mijn boer ook, dat is ook heel wat waard. Er komt nog bij dat onze kids niet even op de fiets naar school kunnen hier, tot hun rijbewijs moet je brengen en halen, naar vriendinnen, verjaardagen, school, kortom alles en daar gaat heel veel tijd in zitten, de bus is er wel, maar daarvoor ligt de boerderij niet op de route. Goed voor je contacten, maar ook lastig.”December 6, 2009 at 12:27 pm #12874Ik werk in de horeca nu een klein jaar en dat is heel goed te combineren.We hoeven geen oppas te regelen.Ik werk in de weekenden s’avond’s.Kan makkelijk vrij hebben als ik een verjaardag heb of iets.Ik heb een nul uren contract.En je moet zorgen dat je onder een bepaald bedrag blijft anders gaat er teveel naar de belasting.Leuk extraatje wat ik verdien.Maar ik ben het ook voor mezelf gaan doen andere contacten en goed voor de relatie.Je krijgt hierdoor andere gesprekstof thuis.Wij zijn de zeug aan het opruimen zodat we alleen mestvarkens houden en mijn gaat als bulkwagen chauffeur erbij werken.Het is voor ons niet haalbaar die wetten en regels 2013
December 6, 2009 at 3:44 pm #12875Het is toch eigenlijk van de zotte dat je als boer een baan (geld ook voor boerin) erbij moet hebben. Vraag me vaak af wat er zou gebeuren als mensen met een normale baan extra werk erbij zouden moeten nemen om huur/hypotheek te kunnen betalen; te kunnen rondkomen. Ik denk dat het heel snel tot een opstand zou leiden. Wie zou er dan roepen dat deze mensen altijd klagen????
December 6, 2009 at 8:10 pm #12876Helemaal mee eens. Dit probleem is voor ons zeer herkenbaar. Ik werkte voorkort freelance in de horeca leuk werk mooie bijverdienste.
Toen kwam het afgelopen jaar slecht melkprijs etc. Kreeg een baan aangeboden voor 20 uur mooie verdienste en vast contract. Heb ik aangenomen met gevolgen van dien veel van huis kinderen er niet altijd erg blij mee en ik zelf regel liever mijn eigen uren. Nu moet ik elke dag aan het werk voorheen was dat niet zo. Maar op deze manier zijn de rekeningen wel betaald en kunnen we nog wat leuks doen. Maar het te zot van woorden dat je als vrouw erbij moet werken om alles rond te kunnen zetten.December 7, 2009 at 4:32 pm #12895“Niemand verplicht ons om boer te zijn hoor. Dat willen we nog altijd zelf en dat daar slechte tijden bij horen is het risico dat wij als ondernemers lopen.
Natuurlijk zou ik ook liever willen dat het geld binnenstoomde voor al dat werk wat we doen, maar dat is nu eenmaal niet zo. Ook wij zijn ‘afhankelijk’ van het schnabbelinkomen wat Ãk momenteel inbreng. Dat vind ik spijtig, maar ook wel weer leuk. Nu heb ik het idee dat mijn man en ik het echt sámen doen.
Niet zo klagen dames, er komen echt wel weer betere tijden….” -
AuthorPosts
You must be logged in to reply to this topic.