VROUW VAN BOER
nieuws > Volle melk zo slecht nog niet

8-1-2011

We leggen in de supermarkt bijna automatisch halfvolle of magere melk in ons mandje en bakken doen we in olijfolie. Maar gewone boter en volle melk zijn misschien niet zo slecht voor onze gezondheid als we dachten. 
De vetten die de producten bevatten die we zo hard vermijden hebben een slechte reputatie, maar dat is niet helemaal terecht, blijkt uit onderzoek. Er bestaat heel weinig wetenschappelijk bewijs dat ze weg moeten blijven uit ons menu.

Iedereen heeft wel eens gehoord dat je verzadigde vetten uit zuivelproducten beter kan mijden en dat meervoudig onverzadigde vetzuren, uit bijvoorbeeld vette vis juist gezond zijn. Verzadigde vetten zouden kunnen leiden tot dichtgeslibde aderen. Maar is dat wel zo?

 
De veronderstelling is verre van bewezen, zo blijkt uit veel resultaten, uiteengezet op een Amerikaans congres over voedingsadvies. Volgens onderzoeker dr. Bruce Ferman van de universiteit van Californië wordt de link tussen ’slechte’ vetten en gezondheid te gemakkelijk gelegd en is de relatie tussen die twee afhankelijk van verschillende factoren. Ook ander voedingsstoffen spelen een rol bij de effecten van verzadigde vetten. Het vervangen van deze vetten leverde in ander onderzoek geen duidelijkere gezondheidsvoordelen op. Koolhydraten bleken zelfs schadelijker.

Eerder werd al ontdekt dat volle melk rijker is aan vitamine A en D, die de groei bevorderen en je huid gezond houden. Het zou ook goed zijn voor de klierwerking en tegen ontstekingen werken. Vitamine D helpt bovendien om kalk op te nemen en dat vast te leggen in botten en tanden.

Trek jij je veel aan van voedingsadviezen, terwijl die steeds weer veranderen? Of eet je gewoon waar jij je goed bij voelt?
Agrarisch nieuws